تعمیر و نگهداری دستگاه چیلر به چه صورت است؟

تعمیر و نگهداری دستگاه چیلر به چه صورت است؟

تعمیر و نگهداری اصولی یک چیلر، بخش جدایی ناپذیر و حیاتی در طول دوره استفاده از آن به حساب می آید. به طور کلی، نگهداری پیشگیرانه از تجهیزاتی مانند چیلر (به خصوص چیلرهای فرایندی مثل چیلر صنعتی یا چیلر تزریق پلاستیک) برای افزایش طول عمر مفید و ارتقای عملکرد آنها و همچنین جلوگیری از خرابی تجهیزات، امری ضروری است. چیلرها اگر فقط در فصل های گرم سال مورد استفاده قرار می گیرند، باید حداقل دو بار در سال و در صورت کارکرد مداوم، چهار بار در سال مورد بازبینی و بررسی قرار گیرند.

تعمیر و نگهداری چیلرهای تراکمی

در این مطلب از ساتراپ تهویه البرز، به روش‌هایی می‌پردازیم که به چیلر کمک می‌کنند تا در بالاترین سطح کارایی خود باقی بماند و از خاموشی‌های غیرمنتظره و خرابی‌های پرهزینه جلوگیری شود. چک لیست ارائه شده در ادامه، به منظور یاری رساندن به اپراتورهای چیلر در انجام تعمیر و نگهداری دقیق و قابل اعتماد چیلرهای هوا خنک و آب خنک گردآوری شده است.

چک لیست تعمیر و نگهداری چیلر

بررسی و پیگیریِ روزانه عملکرد دستگاه، گامی اساسی در فرآیند تعمیر و نگهداری آن محسوب می‌شود. گزارش دقیق از عملکرد دستگاه، کارآمدترین ابزار برای فهم و درک نحوه کار چیلر و شناسایی مشکلات احتمالی آن به شمار می‌آید. پارامترهایی که می بایست بعنوان شرایط کاری رکورد شده و ثبت گردند، عبارتند از:

  • فشار/ دمای چگالش
  •  فشار/ دمای تبخیر
  •  سرعت جریان آب و دمای آب ورودی / خروجی
  •  دمای خط مکش، برای تمام کمپرسورهای دستگاه
  •  دمای خط تخلیه، برای تمام کمپرسورهای دستگاه
  •  دما و فشار روغن
  • مقادیر سوپرهیت و سابکول

 

چک لیست تعمیر و نگهداری چیلر

 

و پارامترهای منبع تغذیه:

  •  ولتاژ خط در هر فاز
  •  جریان جذب شده

و پارامترهای محیطی:

  •  دمای محیط

گزارش‌های نگهداری را به طور دقیق بایگانی و حفظ کنید، زیرا این کار به کاهش مشکلات کمک می‌کند.

چک لیست بازرسی

  • بررسی ظاهری انجام شود تا از فعال بودن تمام دستگاه‌ها و ابزارها و همچنین وجود سامانه‌های حفاظتی در محل اطمینان حاصل شود.
  • با انجام تست نشتی، از عدم وجود نشتی در لوله کشی آب و تبرید اطمینان حاصل کنید. همچنین، چک کنید که هیچ گونه نشتی از مبرد، روغن یا آب وجود نداشته باشد.
  •  در صورت وجود، منابع ارتعاشات غیرعادی و صداهای غیرعادی را شناسایی کنید.

قبل از انجام کارهای تعمیر و نگهداری بعدی، چیلر در حال سرویس باید از منبع تغذیه جدا شود.
1 .بررسی و محکم کردن بست ها و اتصالات
2. بازرسی اجزای چیلر از نظر خوردگی
3. بررسی کویل های کندانسور
4 .بازرسی دقیق فن های کندانسور با تمرکز بر یاتاقان ها و بررسی دقیق سایش آنها انجام شود.
5 .عایق از نظر هرگونه آسیب دیدگی کنترل شود.
6 .گرفتگی و رسوب بخش های مختلف چیلر ارزیابی شود، اعم از:

  • کویل ها و فن های کندانسور (در چیلرهای هوا خنک)
  •  سیستم های خنک کننده آبی که برای دفع گرما از آبِ سیستم مدار باز برج خنک کننده استفاده می کنند و آلودگی احتمالی دارند.

7 .به دنبال گازهای غیر قابل کندانس باشید. حذف رطوبت و هوا از مدار تبرید بسیار مهم است. وجود گازهای غیر قابل کندانس می تواند به طور چشمگیری بر کارایی و راندمان چیلر اثر منفی بگذارد.
8. بررسی کامل ولتاژ و جریان موتور، استارت‌های برقی، کنتاکتورها، رله‌ها و سیستم ارت دستگاه
9. وارسی اتصالات و ترمینال‌های الکتریکی از نظر اتصال و استحکام
10. بازبینی سیم‌کشی برق
11. بررسی مدارهای ولتاژ پایین، ولتاژ ترانسفورماتور و دقت قرائت سنسورها
12. وضعیت تجهیزات ایمنی را ارزیابی کنید.
13. میزان روغن و فیلترهای روغن را چک کنید.
14. در صورت وجود، فیلتر ورودی را بررسی کنید.
15. عملکرد شیرها و سیستم های فعال کننده آنها را ارزیابی کنید.
16. وضعیت فیلترها را بررسی کنید.
17 . بررسی کنید که آیا نیاز به تعویض قطعات و مواد مصرفی وجود دارد:

  • بررسی محلول آب و گلیکول در چیلرهای صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. کیفیت آب چیلر باید به طور دقیق مدیریت شود تا از پوسیدگی لوله های آب و نقص چیلر جلوگیری شود. پالایش آب چیلد نیز باید به طور منظم انجام شود تا از کیفیت آن اطمینان حاصل شود. در شرایط محیطی با دمای پایین، بررسی وضعیت و تراکم محلول گلیکول ضروری است تا از انجماد سیستم جلوگیری شود.
  • مبرد. سطح و وضعیت مبرد را به کمک سایت گلاس بررسی کنید و دمای سوپرهیت و سابکول را با اعداد اعلامیِ سازنده مقایسه کنید تا تشخیص دهید شارژ مبرد فعلی درست است یا خیر. مبرد را در صورت لزوم اضافه کنید.
  • روغن روان کننده. آنالیز روی روغن انجام دهید و بررسی کنید که آیا روغن باید به دلیل آلودگی جایگزین شود یا اگر سطح آن خیلی پایین است اضافه شود.

اقدامات تعمیر و نگهداری دستگاه چیلر

پس از اتمام مراحل بازرسی، نوبت به تدوین برنامه عملیاتی بر اساس نتایج بررسی ها می رسد. در این مرحله، باید پارامترهای عملیاتی جاری را با وضعیت اولیه دستگاه مقایسه کنید. سپس، دستورالعمل های سازنده را در مورد روش های سرویس و نگهداری مطالعه کرده و به دقت توصیه ها و اقدامات لازم را اجرا کنید. برای انجام کارهایی که امکان انجام آنها در محل وجود ندارد یا نیاز به تخصص و مهارت دارند، باید از تکنسین های مجرب و کارآزموده کمک بگیرید یا با سازنده دستگاه برای عقد قرارداد تعمیر و نگهداری توافق کنید.
از آنجایی که مینی چیلر به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی عمل نمی‌کند و غالباً در تراس یا پشت بامِ آپارتمان‌ها و واحدهای مسکونی به صورت مجزا نصب می‌شود، بسیاری از افراد بدون تخصص اقدام به تعمیر خودسرانه آن می‌کنند. ما به شدت توصیه می‌کنیم که تعمیر مینی چیلر حتماً توسط متخصصین و تکنسین‌های صنعت تهویه و برودت انجام شود.

اقدامات تعمیر و نگهداری دستگاه چیلر

تمیز کردن کندانسور

تمیز کردن کندانسور که به عنوان بخش تقطیر در سیکل تبرید عمل می‌کند، نقش بسیار مهمی در حفظ کارایی دستگاه و همچنین افزایش طول عمر کمپرسور دارد. دلیل این امر آن است که با تمیز کردن کندانسور، فشار خط دهش و به عبارتی دیگر دمای تقطیر از حدی که سازنده در زمان طراحی دستگاه در نظر گرفته است، فراتر نمی‌رود.
• تمیز کردن کندانسور آب خنک: با استفاده از یک برس گرد، جرم و مواد ته نشین شده در لوله های کندانسور را پاک کنید. برای زدودن رسوبات، از یک حلال غیر خورنده استفاده کنید. مدار آب در کندانسور از جنس فولاد و مس است. یک متخصص تصفیه آب، با در نظر گرفتن اطلاعات صحیح، می تواند حلال مناسب برای رسوب زدایی را پیشنهاد کند. تجهیزات مورد استفاده برای گردش آب خارجی، مقدار حلال و اقدامات ایمنی باید توسط شرکت تامین کنندۀ مواد شوینده یا شرکت انجام دهندۀ این عملیات تأیید شده باشد.
• تمیز کردن کندانسور هوا خنک: کویل ها را با مکنده، آب سرد، باد فشرده یا با برس لطیف (غیر فلزی) تمیز کنید. در دستگاه های تعبیه شده در فضای زنگ زننده، پاکسازیِ کویل ها باید بخشی از برنامه مراقبتِ دوره ای باشد. در این شرایط، خاک جمع شده روی کویل ها باید با پاکسازیِ دوره‌ای فوراً پاک شود.

نتیجه گیری
تعمیر و نگهداری اصولی چیلر، اعم از چیلرهای تراکمی هوا خنک و آب خنک، برای تضمین عملکرد صحیح، افزایش طول عمر و جلوگیری از خرابی های پرهزینه ضروری است. چک لیست ارائه شده در این مطلب از ساتراپ تهویه البرز، به اپراتورها در انجام تعمیر و نگهداری دقیق و قابل اعتماد چیلر کمک می کند.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

X